loading...

vaghtekhosh

بازدید : 32
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 4:53

مشخصات گياهي کامل درخت شليل:

به نقل از کارشناسان آلفا نهال شليل گياهي از خانواده هلو به شمار مي رود که بر اثر جهش رويشي در يکي از ژن هاي ميوه هلو ايجاد شده است که ميوه بدون کرکي را توليد مي کند. ميوه اين گياه ظاهري گرد و کروي مانند دارد که بسيار گوشتي و آبدار است که در داخل قسمت گوشتي اين گياه هسته بزرگي قرار دارد که طعم تلخي دارد و قابل مصرف نيست. ميوه اين گياه طعم شيريني دارد. ميوه اين گياه خواص بسياري دارد که از آن علاوه بر تازه خوري براي تهيه لواشک، آبميوه هلو، کمپوت و … نيز استفاده مي کنند. به صورت درختچه اي کوتاه رشد مي کند.

توجه داشته باشيد که هلو و شليل ممکن است از بذر يکديگر و از طريق تلقيح به وجود بيايند، داراي ارقام و واريته هاي مختلفي است طوريکه در ايران فقط بيش از 20 رقم از اين گياه کشت مي شود که از آن جمله مي توان به شليل زرد يا قرمز اشاره نمود، تا کنون بيش از 150 گونه درخت شليل شناسايي شده است که اين واريته ها از نظر طعم، مزه و حتي شکل با يکديگر تفاوت دارند. برگ هاي سبز رنگ نيزه اي مانندي به طول 7 تا 16 و عرض 2 تا 3 سانتيمتر توليد مي کند، گل هاي زيباي اين گياه قبل از برگها ظاهر مي شوند که منظره زيبايي را در فصل بهار ايجاد مي کند. گل هاي اين گياه به صورت منفرد يا دو تايي به رنگ صورتي ظاهري مي شوند که 5 گلبرگي هستند. گرده افشاني اين گياه توسط باد انجام مي شود که البته کندو گذاري سبب افزايش باردهي گياه مي شود. گياهي خود گرده افشان محسوب مي شود.

بسته به ارقام زودرس و ديررس ميوه اين گياه اوايل تابستان و اوايل پاييز مي رسد. توجه داشته باشيد که عمر درخت شليل کم است که دليل عمر کم اين درخت وجود چوب ترد و شکننده است. گياهي خزان پذير است طوريکه با شروع فصل پاييز و سرما برگ هاي اين گياه مي ريزند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

احداث باغ شليل

آب و هوا : با توجه به يخ زدگي سريع شکوفه در سرماهاي بهاره اين مورد در بسياري از کشورها مشکل ساز است. درختان نياز به يک طيف متنوع از واحد سرد، اما به طور عمده ???-??? واحد مي باشد. در برخي از گونه هاي جديد ??? واحد سرما کافي است. شاخه هاي درخت مي تواند تحمل سرماي -?? درجه سانتي گراد را داشته باشند، اما شکوفه هاي در -? ° C آسيب مي بينند.

خاک: مناسبترين ميزان اسيديته ?/? ،خاک سبک تا متوسط، به خوبي زهکشي شده ترجيح داده مي شوند.در خاک هاي سنگين تر درختان بايد در تپه کاشته شوند.درختان نبايد در خاک بدون زهکشي مناسب کاشته شوند. درختان شليل محل هاي آفتابي را دوست دارند بطور متوسط شش تا هشت ساعت نور خورشيد راضي کننده است. ما توصيه نمي کنيم درختان ميوه در خاک سنگين، خاک رس خالص کاشته شوند.

کاشت: يک محل با زهکشي خوب، خاک نسبتا حاصلخيز در آفتاب کامل را انتخاب نماييد. براي جلوگيري سرمازدگي از مناطق پايين دست اجتناب کنيد. نهال درختان را در فصل بهار بکاريد. نهال حدود ? ساله را انتخاب نماييد. براي نهال هاي داخل گلدان، گياه را از گلدان جدا کرده و هر گونه ريشه مدور و گرد را حذف کنيد و از قيچي ضدعفوني شده استفاده نماييد. براي درختان پيوند زده، محل پيوند دور از نور مستقيم خورشيد در هنگام کاشت بايد باشد. گودالي کمي عميق تر و گسترده تر از تراکم ريشه بکنيد. درخت را در وسط گودال روي مقداري خاک نرم قرار دهيد. مطمئن باشيد که ريشه ها بخوبي در اطراف تنه گسترده شدند. درختان در فاصله ? تا ?/? مترفاصله بين درختان در ? متر فاصله بين رديف هاکاشته شوند که حدود ???? تا ???? اصله در خت را در هر هکتار خواهيم داشت.

آبياري: آب مورد نياز به زمان برداشت بستگي دارد. آغاز آبياري بستگي به شرايط رطوبت خاک، شکوفه دادن و جوانه زدن در فصل بهار دارد. تقسيم آب بر اساس سودآوري بخش، با توجه به شرايط درخت و زمان برداشت است. لذا توصيه به تنک کردن مي شود حذف ميوه هاي کوچک از روي شاخه. اين را مي توان به صورت دستي و يا شيميايي انجام داد. کاهش تاج پوششي با هرس کردن، در نتيجه کاهش تبخير آب از شاخ و برگ ها را داريم. اين امر به ويژه در ميوه ها هسته دار مانند هلو و شليل مهم است. هنگام هرس درختان مراقب باشيد زيرا اين کار مي تواند باعث رشد رويشي بيش از حد شود. هرس سبز ارجحيت دارد و در گونه هاي زودرس هرس تابستان امکان پذير است. ميوه هلو و شليل به سرعت در طول دو دوره رشد مي کنند:

https://alphanahal.ir/nectarine-seedlings/

(الف) پس از تشکيل

(ب) قبل از رسيدن

دوره بين اين دوره ها (الف و ب)، مرحله سخت شدن هسته است که در طي آن مقدار آب د درخت به طور قابل توجهي کاهش مي يابد. بايد هنگام تعيين برنامه آبياري در نظر گرفته شود.

نکات زير را براي کاشت نهال درخت شليل رعايت کنيد:

براي بهبود گرده‌افشاني، چند درخت شليل، بکاريد. البته اين درختان خودبارور هستند و به گرده‌افشاني درختان اضافي نياز ندارند. بااين‌حال، کاشت درخت شليل، درصد گل‌هاي گرده‌ افشاني را افزايش مي‌دهد.

هر هفته دو گالن آب به درختان بدهيد. اين مقدار برابر با سه سانتي‌متر بارندگي است. درختان بالغ با همين مقدار آب مي‌توانند دو هفته را بگذرانند.

در اوايل بهار از رهايش تدريجي کود جهت استفاده بهينه گياه از مواد مغذي استفاده کنيد. کودي را انتخاب کنيد که داراي فسفر بالا و ازت کم باشد.

آب و هواي مناسب درخت شليل

مقاومت شليل نسبت به سرما مناسب است، به طوري که سرماي منفي 21 درجه مي تواند براي آن مضر باشد. با اين حال سرماي يکباره (هر چند کم هم باشد) مي تواند باعث خشک شدن جوانه ها و شاخه هاي جوان شود. هلو به حدود 400 تا 1000 ساعت دماي زير 7 درجه سانتي گراد براي خروج از سرماي زمستانه نيازمند است. مقاومت شليل به گرماي تابستان هم مانند سرماي زمستان خوب است. ميوه هاي اين درخت در گرماي تابستان کيفيت بهتري خواهند داشت.

فصل زمستان و درخت شليل

فصل خفته زمستان بايد دماي هوا براي اين درخت مناسب باشد

براي کنترل خشکي و شکستگي درختان را با روغن اسپري کنيد.

مي توانيد اين نوع درخت شليل را هرس کنيد .

فصل بهار و رشد درخت شليل

براي جلوگيري از پوسيدگي قهوه اي ، که بسته به آب و هوا ، ممکن است به 1-3 اسپري نياز داشته باشد ، از قارچ کش در طول شکوفه استفاده کنيد. دوره باراني نياز به اسپري بيشتري دارد.

درختان جوان را به طور ماهانه با کود نيتروژن بالا از اول آوريل بارور کنيد. از 1 0.5 0.5 ليتر اوره يا 25 عدد کود براي درخت استفاده کنيد. درختان بالغ به 50 درصد بيشتر کود احتياج دارند. اگر کود آبياري شده است ، از 1 اونس تجاوز نکنيد.

جلوگيري از نازک شدن ميوه، نازک شدن باعث کاهش وزن ميوه و جلوگيري از آن باعث افزايش اندازه ، جلوگيري از شکستگي اندام مي شود .

فصل رشد تابستان براي درخت شليل

ماهانه درختان جوان را بارور کنيد. از اوره 5 اوره يا کود استفاده کنيد. درختان بالغ به 50 درصد بيشتر احتياج دارند. اگر کود آبياري شود ، از 1 اونس تجاوز نکنيد.

هر 3 هفته يکبار آبياري قطره اي يا آبپاش را براي درخت شليل بکار ببريد

يک منطقه عاري از علفهاي هرز را در اطراف پايه درخت شليل در فاصله 3 فوت از تنه با عمق 3–4 اينچ بسيازيد تا درخت شليل بهتر رشد کند.

فصل پاييز و درخت شليل

قبل از اولين باران شديد ، قارچ ها را در ماه نوامبر اسپري کنيد.

درست بعد از برداشت محصول بارور و آبياري کنيد.

در هنگام ريزش برگ ، برگها را از بين ببريد يا کمپوست کنيد تا از شيوع انگشت سيب جلوگيري کنيد.

خاک مناسب رشد نهال شليل چيست و بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

آماده‌سازي خاک قبل از کاشت شليل، موجب بهبود عملکرد گياه و رشد و نيرومندي نهال مي‌شود. بهتر است خاک را ازنظر کمبود مواد معدني و مغذي لازم بررسي کنيد. منظور از آماده‌سازي خاک، غني کردن آن ازنظر مواد معدني و مواد مغذي حياتي و از بين بردن و شل کردن خاک‌هاي فشرده است.

نحوه آبياري نهال و درخت بالغ شليل چگونه است؟

اگر در فصل تابستان هر ده روز يک‌بار تقريباً 3 سانتي‌متر بارندگي باشد، نيازي به استفاده از شلنگ نخواهد بود. اما اگر واقعاً خاک خشک شد، بهترين راهکار، استفاده از آبياري قطره‌اي با شلنگ است. هر ده روز يا دو هفته يک‌بار آبياري کافي است. اگر آب در اطراف تنه يخ بزند، موجب آسيب‌ديدگي درخت خواهد شد.

نحوه کود دهي درخت شليل و بهترين کودهاي شيميايي و حيواني چه است؟

کود دادن، روشي عالي براي تقويت مواد مغذي موجود در خاک، به‌ويژه نيتروژن است. هميشه قبل از استفاده از کود، خاک خود را آزمايش کنيد. خاک‌هاي مختلف مي‌توانند مقادير مختلفي از عناصر موردنياز براي حمايت از رشد درخت شليل؛ را داشته باشند. اگر به اين نتيجه رسيديد که خاک شما فاقد مواد مغذي لازم (ازت، فسفات، پتاس و غيره) است، حتماً کود مناسب انتخاب کنيد. قبل از انجام هرگونه تغيير، خاک خود را بشناسيد و به اهميت آزمايش خاک پي ببريد.

اواخر بهار يا تابستان، درختان شليل؛ به کود نيتروژني نياز دارند. مي‌توانيد از اوره، کود دامي پوسيده يا کود شيميايي هم استفاده کنيد. درختان جوان به نيمي از ميزان کود موردنياز درختان مسن و بالغ نياز دارند.

شايع‌ترين بيماري و آفاتي که بعد از کاشت درخت شليل پديد مي آيند:

پس از کاشت درخت شليل؛ در بعضي شرايط ممکن است دچار آفت يا بيماري بشود. شايع‌ترين بيماري‌ها و آفات درخت شليل عبارت‌اند از:

گال طوقه (Crown Gall)

شانکر باکتريايي (Bacterial Canker)

زره پوش يا حشره پولک‌دار (Scale)

سن گياه‌خوار (Tarnished Plant Bug)

لارو برگ پيچ (Leafroller)

شته (Aphids)

باغداري و مراقبت‌هاي لازم از آفات و بيماري‌هاي درختان شليل چگونه است:

برنامه‌ريزي و نگهداري خوب، حرف اول را در توليد محصولات ميوه‌اي مي‌زند. اين امر در مراقبت از درختان شليل هم صدق مي‌کند. مراقبت از اين درختان به مراحل خاصي در هر فصل نياز دارد. در فصل بهار اين مراقبت شامل استفاده از چندين مورد اسپري قارچ‌کش براي جلوگيري از پوسيدگي قهوه‌اي است. درخت شليل؛ استاندارد به‌طورمعمول يک تا سه مراقبت نياز دارند، اما در مناطق باراني ممکن است برنامه‌هاي بيشتري نياز باشد.

اواخر بهار يا تابستان اين درخت به کود نيتروژني نياز دارد.

تنه نهال شليل بايد سالم و بدون شکاف يا آثار صمغ باشد.

نهال سالم، قطري بين 1 تا 2 سانتي‌متر و ارتفاع حداقل 100 سانتي‌متر دارد.

نهال درخت شليل پيوندي؛ بايد شاداب، سالم و داراي ريشه اصلي با طول 20 تا 35 سانتي‌متر و 5 الي 6 ريشه فرعي به طول حداقل 5 سانتي‌متر باشد.

نحوه برداشت ميوه شليل

برداشت ميوه شليل همچون برداشت ميوه درخت هلو است. ابتدا ميوه درخت را با دست خود بگيريد و بکشيد تا از شاخه جدا شود که به راحتي از شاخه جدا مي شود که البته مي توانيد با استفاده از قيچي باغباني اين کار را انجام دهيد، ميوه برداشت شده را در داخل سبد بگذاريد و به همين منوال به کار برداشت ميوه شليل ادامه دهيد و پس از برداشت آن را به انبار يا بازار مصرف عرضه کنيد.

روش تکثير شليل

ازدياد شليل همانند هلو به روش پيوند انجام مي شود. اين گياه را مي توان روي پايه هاي هلو، زردآلو، بادام و آلو پيوند زد. فاصله کشت براي ارقام معمولي شليل، ? تا ? متر است و در يک باغ خوب مي توان انتظار ?? تا ?? تن محصول در هکتار داشت. در روش هاي داربستي فواصل کشت کمتر و مقدار محصول بسيار بيشتر است و تا ??? تن در هکتار نيز مي رسد.

توصيه‌هايي براي کاشت هسته شليل در منزل

براي کاشت شليل در گلدان انتخاب بذر مناسب بسيار مهم است. براي اين منظور لازم است از بذر درختان شليلي پا کوتاه استفاده کنيد، البته چنانچه قصد داريد شليلي شما بار دهد در غير اين صورت و به عنوان يک گياه زينتي مي توانيد از هر هسته شليليي براي کاشت استفاده کنيد.

انتخاب گلدان مناسب نيز مهم است. در مراحل بعدي رشد نهال شليل قطر گلدان ?? تا ?? سانتيمتر باشد. براي جدا کردن گوشت ميوه شليل از هسته آن را داخل دهان نکنيد زيرا احتمال دارد بزاق دهان بر روي قوه ناميه گياه تاثير گزارد.

مراحل کشت هسته شليل در گلدان

?- ابتدا بايستي هسته را از گوشت ميوه شليل جدا کنيد. اگرچه اين کار کمي مشکل است ولي تلاش کنيد تا کاملا گوشته ميوه از هسته جدا شود. به اين منظور ميتوانيد ميوه شليل را ? تا ? روز در سايه بگذاريد تا خشک شود، در اين صورت جدا کردن هسته آسانتر خواهد بود.

?- در مرحله بعد لازم است قسمت چوبي هسته را به آرامي بشکنيد. دقت کنيد که هنگام جدا کردن پوسته چوبي مغز هسته آسيب نبيند زيرا امکان سبز شدن هسته در صورت آسيب از بين خواهد رفت. براي جدا کردن هسته چوبي ميتوانيد از انبر استفاده کنيد تا پوسته چوبي ترک بخورد و بتوانيد مغز هسته را خارج کنيد.

?- براي کاشت هسته شليل در گلدان بهتر است چند روزي هسته را داخل پلاستيک و در داخل يخچال قرار دهيد تا مواد بازدارنده موجود در هسته که مانع جوانه زني بذر ميشوند، غير فعال شوند.

نکته : توجه داشته باشيد که هسته شليل را در کنار ميوه هايي مانند موز در يخچال نگزاريد زيرا اتيلن تاثير منفي بر قدرت جوانه زني هسته شليل خواهد داشت. در شرايط طبيعي ماه هاي سرد زمستان در طبيعت اين مواد را غير فعال مي کند.

?- هسته شليل را يک شب در آب بخسانيد. در اين مرحله هسته شليل آماده کاشت داخل گلدان است.

?- گلدان مورد نظر را با خاک مناسب (مخلوطي از خاکبرگ و شن) پرکنيد. هسته شليل را در عمق دو برابر اندازه طول هسته شليل در خاک بکاريد.

?- گلدان را در دماي ?? درجه سانتيگراد قرار دهيد. هسته شليل در حدود يک ماه بعد جوانه خواهد زد. نهال حاصل از کاشت هسته شليل در گلدان در صورت شرايط مساعد محيط در مدت ?-? سال به باردهي مي رسد. بنابراين لازم است با بزرگ شدن نهال، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهيد. در حين رشد کود دهي را فراموش نکنيد .

قلمه زدن درخت شليل چگونه صورت مي‌پذيرد؟

کم‌وبيش، دو گزينه براي ريشه‌زايي و کاشت درخت شليل؛ از قلمه وجود دارد: چوب نرم و چوب نيمه سخت. روش اصلي به اين صورت است که قلمه‌ها بايد با يک چاقوي بسيار تيز و تميز از شاخه برداشته شوند. طول آن‌ها بايد حداقل 15 سانتي‌متر و کمتر از 30 سانتي‌متر باشد.

بهترين زمان براي تکثير قلمه‌ها، صبح زود است؛ چون گياه کاملاً متورم است. بسيار اهميت دارد که قلمه‌ها تا زمان قرار گرفتن در زمين، سرد و مرطوب باشند.

نحوه کاشت نهال شليل چگونه است؟

نحوه کاشت درخت شليل در ايران يکي از رايج ترين کاشت هاي نهال درخت و ميوه مي باشد.

يکي از مواردي که در آموزش کاشت نهال شليل نقش مهمي دارد، بهترين زمان کاشت نهال شليل مي باشد.

در ابتدا بايد گفت که نهال شليل از نهال هلو که جهش ژن داشته، توليد شده است.

اين نهال شليل مي تواند از نهال هلو نيز توليد شود و قابليت لقاح دارد.

نهال شليل از جمله نهال هايي است که نسبت به سرما حساس بوده و در هواي سرد خشک مي زند.

حتي در مواردي اگر دماي سرما -?? درجه باشد مي تواند نهال شليل را کاملا از بين ببرد.

شرايط آب و هوايي در نحوه کاشت نهال شليل بسيار تاثير دارد.

به همين دليل بهترين زمان کاشت نهال شليل مي بايست در فصل بهار يا تابستان است.

نهال شليل گرما را به راحتي مي تواند تحمل کند و در فصل بهار نيز شکوفه مي دهد.

روش هاي هرس درخت شليل:

هرس در واقع بخش اصلي پرورش درخت شليل به شمار مي رود که هرس به موقع و درست باعث افزايش باردهي و طول عمر درخت مي شود. بسياري از درختان را در فصل زمستان مورد هرس قرار مي دهند ولي در مورد درخت شليل بايد عرض کنيم که زمان مناسب هرس درخت فصل بهار است، هرس اين درخت از سال اول شروع و هرساله ادامه پيدا مي کند. در واقع از مزيت عمده هرس اين درخت کنترل اندازه و سايز آن براي سهولت برداشت ميوه و افزايش باردهي است که هرس به موقع به ايجاد شاخه هاي اصلي قوي کمک شاياني مي کند و اين اجازه را به شاخه هاي اصلي مي دهد تا بتوانند نور خورشيد را دريافت کنند. بريدن شاخه هاي اضافه باعث تقويت شاخه اصلي و افزايش کيفيت و باردهي محصول مي شود.

مشخصات گياهي کامل درخت شليل:

به نقل از کارشناسان آلفا نهال شليل گياهي از خانواده هلو به شمار مي رود که بر اثر جهش رويشي در يکي از ژن هاي ميوه هلو ايجاد شده است که ميوه بدون کرکي را توليد مي کند. ميوه اين گياه ظاهري گرد و کروي مانند دارد که بسيار گوشتي و آبدار است که در داخل قسمت گوشتي اين گياه هسته بزرگي قرار دارد که طعم تلخي دارد و قابل مصرف نيست. ميوه اين گياه طعم شيريني دارد. ميوه اين گياه خواص بسياري دارد که از آن علاوه بر تازه خوري براي تهيه لواشک، آبميوه هلو، کمپوت و … نيز استفاده مي کنند. به صورت درختچه اي کوتاه رشد مي کند.

توجه داشته باشيد که هلو و شليل ممکن است از بذر يکديگر و از طريق تلقيح به وجود بيايند، داراي ارقام و واريته هاي مختلفي است طوريکه در ايران فقط بيش از 20 رقم از اين گياه کشت مي شود که از آن جمله مي توان به شليل زرد يا قرمز اشاره نمود، تا کنون بيش از 150 گونه درخت شليل شناسايي شده است که اين واريته ها از نظر طعم، مزه و حتي شکل با يکديگر تفاوت دارند. برگ هاي سبز رنگ نيزه اي مانندي به طول 7 تا 16 و عرض 2 تا 3 سانتيمتر توليد مي کند، گل هاي زيباي اين گياه قبل از برگها ظاهر مي شوند که منظره زيبايي را در فصل بهار ايجاد مي کند. گل هاي اين گياه به صورت منفرد يا دو تايي به رنگ صورتي ظاهري مي شوند که 5 گلبرگي هستند. گرده افشاني اين گياه توسط باد انجام مي شود که البته کندو گذاري سبب افزايش باردهي گياه مي شود. گياهي خود گرده افشان محسوب مي شود.

بسته به ارقام زودرس و ديررس ميوه اين گياه اوايل تابستان و اوايل پاييز مي رسد. توجه داشته باشيد که عمر درخت شليل کم است که دليل عمر کم اين درخت وجود چوب ترد و شکننده است. گياهي خزان پذير است طوريکه با شروع فصل پاييز و سرما برگ هاي اين گياه مي ريزند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

احداث باغ شليل

آب و هوا : با توجه به يخ زدگي سريع شکوفه در سرماهاي بهاره اين مورد در بسياري از کشورها مشکل ساز است. درختان نياز به يک طيف متنوع از واحد سرد، اما به طور عمده ???-??? واحد مي باشد. در برخي از گونه هاي جديد ??? واحد سرما کافي است. شاخه هاي درخت مي تواند تحمل سرماي -?? درجه سانتي گراد را داشته باشند، اما شکوفه هاي در -? ° C آسيب مي بينند.

خاک: مناسبترين ميزان اسيديته ?/? ،خاک سبک تا متوسط، به خوبي زهکشي شده ترجيح داده مي شوند.در خاک هاي سنگين تر درختان بايد در تپه کاشته شوند.درختان نبايد در خاک بدون زهکشي مناسب کاشته شوند. درختان شليل محل هاي آفتابي را دوست دارند بطور متوسط شش تا هشت ساعت نور خورشيد راضي کننده است. ما توصيه نمي کنيم درختان ميوه در خاک سنگين، خاک رس خالص کاشته شوند.

کاشت: يک محل با زهکشي خوب، خاک نسبتا حاصلخيز در آفتاب کامل را انتخاب نماييد. براي جلوگيري سرمازدگي از مناطق پايين دست اجتناب کنيد. نهال درختان را در فصل بهار بکاريد. نهال حدود ? ساله را انتخاب نماييد. براي نهال هاي داخل گلدان، گياه را از گلدان جدا کرده و هر گونه ريشه مدور و گرد را حذف کنيد و از قيچي ضدعفوني شده استفاده نماييد. براي درختان پيوند زده، محل پيوند دور از نور مستقيم خورشيد در هنگام کاشت بايد باشد. گودالي کمي عميق تر و گسترده تر از تراکم ريشه بکنيد. درخت را در وسط گودال روي مقداري خاک نرم قرار دهيد. مطمئن باشيد که ريشه ها بخوبي در اطراف تنه گسترده شدند. درختان در فاصله ? تا ?/? مترفاصله بين درختان در ? متر فاصله بين رديف هاکاشته شوند که حدود ???? تا ???? اصله در خت را در هر هکتار خواهيم داشت.

آبياري: آب مورد نياز به زمان برداشت بستگي دارد. آغاز آبياري بستگي به شرايط رطوبت خاک، شکوفه دادن و جوانه زدن در فصل بهار دارد. تقسيم آب بر اساس سودآوري بخش، با توجه به شرايط درخت و زمان برداشت است. لذا توصيه به تنک کردن مي شود حذف ميوه هاي کوچک از روي شاخه. اين را مي توان به صورت دستي و يا شيميايي انجام داد. کاهش تاج پوششي با هرس کردن، در نتيجه کاهش تبخير آب از شاخ و برگ ها را داريم. اين امر به ويژه در ميوه ها هسته دار مانند هلو و شليل مهم است. هنگام هرس درختان مراقب باشيد زيرا اين کار مي تواند باعث رشد رويشي بيش از حد شود. هرس سبز ارجحيت دارد و در گونه هاي زودرس هرس تابستان امکان پذير است. ميوه هلو و شليل به سرعت در طول دو دوره رشد مي کنند:

https://alphanahal.ir/nectarine-seedlings/

(الف) پس از تشکيل

(ب) قبل از رسيدن

دوره بين اين دوره ها (الف و ب)، مرحله سخت شدن هسته است که در طي آن مقدار آب د درخت به طور قابل توجهي کاهش مي يابد. بايد هنگام تعيين برنامه آبياري در نظر گرفته شود.

نکات زير را براي کاشت نهال درخت شليل رعايت کنيد:

براي بهبود گرده‌افشاني، چند درخت شليل، بکاريد. البته اين درختان خودبارور هستند و به گرده‌افشاني درختان اضافي نياز ندارند. بااين‌حال، کاشت درخت شليل، درصد گل‌هاي گرده‌ افشاني را افزايش مي‌دهد.

هر هفته دو گالن آب به درختان بدهيد. اين مقدار برابر با سه سانتي‌متر بارندگي است. درختان بالغ با همين مقدار آب مي‌توانند دو هفته را بگذرانند.

در اوايل بهار از رهايش تدريجي کود جهت استفاده بهينه گياه از مواد مغذي استفاده کنيد. کودي را انتخاب کنيد که داراي فسفر بالا و ازت کم باشد.

آب و هواي مناسب درخت شليل

مقاومت شليل نسبت به سرما مناسب است، به طوري که سرماي منفي 21 درجه مي تواند براي آن مضر باشد. با اين حال سرماي يکباره (هر چند کم هم باشد) مي تواند باعث خشک شدن جوانه ها و شاخه هاي جوان شود. هلو به حدود 400 تا 1000 ساعت دماي زير 7 درجه سانتي گراد براي خروج از سرماي زمستانه نيازمند است. مقاومت شليل به گرماي تابستان هم مانند سرماي زمستان خوب است. ميوه هاي اين درخت در گرماي تابستان کيفيت بهتري خواهند داشت.

فصل زمستان و درخت شليل

فصل خفته زمستان بايد دماي هوا براي اين درخت مناسب باشد

براي کنترل خشکي و شکستگي درختان را با روغن اسپري کنيد.

مي توانيد اين نوع درخت شليل را هرس کنيد .

فصل بهار و رشد درخت شليل

براي جلوگيري از پوسيدگي قهوه اي ، که بسته به آب و هوا ، ممکن است به 1-3 اسپري نياز داشته باشد ، از قارچ کش در طول شکوفه استفاده کنيد. دوره باراني نياز به اسپري بيشتري دارد.

درختان جوان را به طور ماهانه با کود نيتروژن بالا از اول آوريل بارور کنيد. از 1 0.5 0.5 ليتر اوره يا 25 عدد کود براي درخت استفاده کنيد. درختان بالغ به 50 درصد بيشتر کود احتياج دارند. اگر کود آبياري شده است ، از 1 اونس تجاوز نکنيد.

جلوگيري از نازک شدن ميوه، نازک شدن باعث کاهش وزن ميوه و جلوگيري از آن باعث افزايش اندازه ، جلوگيري از شکستگي اندام مي شود .

فصل رشد تابستان براي درخت شليل

ماهانه درختان جوان را بارور کنيد. از اوره 5 اوره يا کود استفاده کنيد. درختان بالغ به 50 درصد بيشتر احتياج دارند. اگر کود آبياري شود ، از 1 اونس تجاوز نکنيد.

هر 3 هفته يکبار آبياري قطره اي يا آبپاش را براي درخت شليل بکار ببريد

يک منطقه عاري از علفهاي هرز را در اطراف پايه درخت شليل در فاصله 3 فوت از تنه با عمق 3–4 اينچ بسيازيد تا درخت شليل بهتر رشد کند.

فصل پاييز و درخت شليل

قبل از اولين باران شديد ، قارچ ها را در ماه نوامبر اسپري کنيد.

درست بعد از برداشت محصول بارور و آبياري کنيد.

در هنگام ريزش برگ ، برگها را از بين ببريد يا کمپوست کنيد تا از شيوع انگشت سيب جلوگيري کنيد.

خاک مناسب رشد نهال شليل چيست و بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

آماده‌سازي خاک قبل از کاشت شليل، موجب بهبود عملکرد گياه و رشد و نيرومندي نهال مي‌شود. بهتر است خاک را ازنظر کمبود مواد معدني و مغذي لازم بررسي کنيد. منظور از آماده‌سازي خاک، غني کردن آن ازنظر مواد معدني و مواد مغذي حياتي و از بين بردن و شل کردن خاک‌هاي فشرده است.

نحوه آبياري نهال و درخت بالغ شليل چگونه است؟

اگر در فصل تابستان هر ده روز يک‌بار تقريباً 3 سانتي‌متر بارندگي باشد، نيازي به استفاده از شلنگ نخواهد بود. اما اگر واقعاً خاک خشک شد، بهترين راهکار، استفاده از آبياري قطره‌اي با شلنگ است. هر ده روز يا دو هفته يک‌بار آبياري کافي است. اگر آب در اطراف تنه يخ بزند، موجب آسيب‌ديدگي درخت خواهد شد.

نحوه کود دهي درخت شليل و بهترين کودهاي شيميايي و حيواني چه است؟

کود دادن، روشي عالي براي تقويت مواد مغذي موجود در خاک، به‌ويژه نيتروژن است. هميشه قبل از استفاده از کود، خاک خود را آزمايش کنيد. خاک‌هاي مختلف مي‌توانند مقادير مختلفي از عناصر موردنياز براي حمايت از رشد درخت شليل؛ را داشته باشند. اگر به اين نتيجه رسيديد که خاک شما فاقد مواد مغذي لازم (ازت، فسفات، پتاس و غيره) است، حتماً کود مناسب انتخاب کنيد. قبل از انجام هرگونه تغيير، خاک خود را بشناسيد و به اهميت آزمايش خاک پي ببريد.

اواخر بهار يا تابستان، درختان شليل؛ به کود نيتروژني نياز دارند. مي‌توانيد از اوره، کود دامي پوسيده يا کود شيميايي هم استفاده کنيد. درختان جوان به نيمي از ميزان کود موردنياز درختان مسن و بالغ نياز دارند.

شايع‌ترين بيماري و آفاتي که بعد از کاشت درخت شليل پديد مي آيند:

پس از کاشت درخت شليل؛ در بعضي شرايط ممکن است دچار آفت يا بيماري بشود. شايع‌ترين بيماري‌ها و آفات درخت شليل عبارت‌اند از:

گال طوقه (Crown Gall)

شانکر باکتريايي (Bacterial Canker)

زره پوش يا حشره پولک‌دار (Scale)

سن گياه‌خوار (Tarnished Plant Bug)

لارو برگ پيچ (Leafroller)

شته (Aphids)

باغداري و مراقبت‌هاي لازم از آفات و بيماري‌هاي درختان شليل چگونه است:

برنامه‌ريزي و نگهداري خوب، حرف اول را در توليد محصولات ميوه‌اي مي‌زند. اين امر در مراقبت از درختان شليل هم صدق مي‌کند. مراقبت از اين درختان به مراحل خاصي در هر فصل نياز دارد. در فصل بهار اين مراقبت شامل استفاده از چندين مورد اسپري قارچ‌کش براي جلوگيري از پوسيدگي قهوه‌اي است. درخت شليل؛ استاندارد به‌طورمعمول يک تا سه مراقبت نياز دارند، اما در مناطق باراني ممکن است برنامه‌هاي بيشتري نياز باشد.

اواخر بهار يا تابستان اين درخت به کود نيتروژني نياز دارد.

تنه نهال شليل بايد سالم و بدون شکاف يا آثار صمغ باشد.

نهال سالم، قطري بين 1 تا 2 سانتي‌متر و ارتفاع حداقل 100 سانتي‌متر دارد.

نهال درخت شليل پيوندي؛ بايد شاداب، سالم و داراي ريشه اصلي با طول 20 تا 35 سانتي‌متر و 5 الي 6 ريشه فرعي به طول حداقل 5 سانتي‌متر باشد.

نحوه برداشت ميوه شليل

برداشت ميوه شليل همچون برداشت ميوه درخت هلو است. ابتدا ميوه درخت را با دست خود بگيريد و بکشيد تا از شاخه جدا شود که به راحتي از شاخه جدا مي شود که البته مي توانيد با استفاده از قيچي باغباني اين کار را انجام دهيد، ميوه برداشت شده را در داخل سبد بگذاريد و به همين منوال به کار برداشت ميوه شليل ادامه دهيد و پس از برداشت آن را به انبار يا بازار مصرف عرضه کنيد.

روش تکثير شليل

ازدياد شليل همانند هلو به روش پيوند انجام مي شود. اين گياه را مي توان روي پايه هاي هلو، زردآلو، بادام و آلو پيوند زد. فاصله کشت براي ارقام معمولي شليل، ? تا ? متر است و در يک باغ خوب مي توان انتظار ?? تا ?? تن محصول در هکتار داشت. در روش هاي داربستي فواصل کشت کمتر و مقدار محصول بسيار بيشتر است و تا ??? تن در هکتار نيز مي رسد.

توصيه‌هايي براي کاشت هسته شليل در منزل

براي کاشت شليل در گلدان انتخاب بذر مناسب بسيار مهم است. براي اين منظور لازم است از بذر درختان شليلي پا کوتاه استفاده کنيد، البته چنانچه قصد داريد شليلي شما بار دهد در غير اين صورت و به عنوان يک گياه زينتي مي توانيد از هر هسته شليليي براي کاشت استفاده کنيد.

انتخاب گلدان مناسب نيز مهم است. در مراحل بعدي رشد نهال شليل قطر گلدان ?? تا ?? سانتيمتر باشد. براي جدا کردن گوشت ميوه شليل از هسته آن را داخل دهان نکنيد زيرا احتمال دارد بزاق دهان بر روي قوه ناميه گياه تاثير گزارد.

مراحل کشت هسته شليل در گلدان

?- ابتدا بايستي هسته را از گوشت ميوه شليل جدا کنيد. اگرچه اين کار کمي مشکل است ولي تلاش کنيد تا کاملا گوشته ميوه از هسته جدا شود. به اين منظور ميتوانيد ميوه شليل را ? تا ? روز در سايه بگذاريد تا خشک شود، در اين صورت جدا کردن هسته آسانتر خواهد بود.

?- در مرحله بعد لازم است قسمت چوبي هسته را به آرامي بشکنيد. دقت کنيد که هنگام جدا کردن پوسته چوبي مغز هسته آسيب نبيند زيرا امکان سبز شدن هسته در صورت آسيب از بين خواهد رفت. براي جدا کردن هسته چوبي ميتوانيد از انبر استفاده کنيد تا پوسته چوبي ترک بخورد و بتوانيد مغز هسته را خارج کنيد.

?- براي کاشت هسته شليل در گلدان بهتر است چند روزي هسته را داخل پلاستيک و در داخل يخچال قرار دهيد تا مواد بازدارنده موجود در هسته که مانع جوانه زني بذر ميشوند، غير فعال شوند.

نکته : توجه داشته باشيد که هسته شليل را در کنار ميوه هايي مانند موز در يخچال نگزاريد زيرا اتيلن تاثير منفي بر قدرت جوانه زني هسته شليل خواهد داشت. در شرايط طبيعي ماه هاي سرد زمستان در طبيعت اين مواد را غير فعال مي کند.

?- هسته شليل را يک شب در آب بخسانيد. در اين مرحله هسته شليل آماده کاشت داخل گلدان است.

?- گلدان مورد نظر را با خاک مناسب (مخلوطي از خاکبرگ و شن) پرکنيد. هسته شليل را در عمق دو برابر اندازه طول هسته شليل در خاک بکاريد.

?- گلدان را در دماي ?? درجه سانتيگراد قرار دهيد. هسته شليل در حدود يک ماه بعد جوانه خواهد زد. نهال حاصل از کاشت هسته شليل در گلدان در صورت شرايط مساعد محيط در مدت ?-? سال به باردهي مي رسد. بنابراين لازم است با بزرگ شدن نهال، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهيد. در حين رشد کود دهي را فراموش نکنيد .

قلمه زدن درخت شليل چگونه صورت مي‌پذيرد؟

کم‌وبيش، دو گزينه براي ريشه‌زايي و کاشت درخت شليل؛ از قلمه وجود دارد: چوب نرم و چوب نيمه سخت. روش اصلي به اين صورت است که قلمه‌ها بايد با يک چاقوي بسيار تيز و تميز از شاخه برداشته شوند. طول آن‌ها بايد حداقل 15 سانتي‌متر و کمتر از 30 سانتي‌متر باشد.

بهترين زمان براي تکثير قلمه‌ها، صبح زود است؛ چون گياه کاملاً متورم است. بسيار اهميت دارد که قلمه‌ها تا زمان قرار گرفتن در زمين، سرد و مرطوب باشند.

نحوه کاشت نهال شليل چگونه است؟

نحوه کاشت درخت شليل در ايران يکي از رايج ترين کاشت هاي نهال درخت و ميوه مي باشد.

يکي از مواردي که در آموزش کاشت نهال شليل نقش مهمي دارد، بهترين زمان کاشت نهال شليل مي باشد.

در ابتدا بايد گفت که نهال شليل از نهال هلو که جهش ژن داشته، توليد شده است.

اين نهال شليل مي تواند از نهال هلو نيز توليد شود و قابليت لقاح دارد.

نهال شليل از جمله نهال هايي است که نسبت به سرما حساس بوده و در هواي سرد خشک مي زند.

حتي در مواردي اگر دماي سرما -?? درجه باشد مي تواند نهال شليل را کاملا از بين ببرد.

شرايط آب و هوايي در نحوه کاشت نهال شليل بسيار تاثير دارد.

به همين دليل بهترين زمان کاشت نهال شليل مي بايست در فصل بهار يا تابستان است.

نهال شليل گرما را به راحتي مي تواند تحمل کند و در فصل بهار نيز شکوفه مي دهد.

روش هاي هرس درخت شليل:

هرس در واقع بخش اصلي پرورش درخت شليل به شمار مي رود که هرس به موقع و درست باعث افزايش باردهي و طول عمر درخت مي شود. بسياري از درختان را در فصل زمستان مورد هرس قرار مي دهند ولي در مورد درخت شليل بايد عرض کنيم که زمان مناسب هرس درخت فصل بهار است، هرس اين درخت از سال اول شروع و هرساله ادامه پيدا مي کند. در واقع از مزيت عمده هرس اين درخت کنترل اندازه و سايز آن براي سهولت برداشت ميوه و افزايش باردهي است که هرس به موقع به ايجاد شاخه هاي اصلي قوي کمک شاياني مي کند و اين اجازه را به شاخه هاي اصلي مي دهد تا بتوانند نور خورشيد را دريافت کنند. بريدن شاخه هاي اضافه باعث تقويت شاخه اصلي و افزايش کيفيت و باردهي محصول مي شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 322
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 329
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 781
  • بازدید کلی : 5124
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی